«تکیه گاهی در میان شن های روان» مورد بررسی: «تصادف شبانه» پاتریک مودیانو

نویسندگان

mohammad reza fallah nejad

maître assistant, université shahid chamran d’ahvaz sakineh rafieifard

master en langue et littérature françaises, université shahid chamran d’ahvaz

چکیده

یک برخورد میان یک اتومبیل و یک عابر پیاده موقعیت دغدغه­آوری برای شخصیت اصلی داستان تصادف شبانه پاتریک مودیانو ایجاد می­کند. با این تصادف یک جستجوی هویتی آغاز می­شود. شخصیت داستان سعی می­کند به جواب سؤالاتی برسد که از سالهای گذشته برایش مطرح بوده است. او در جستجوی نشانه­ای در شهر اسرارآمیزی، بزرگ و پر رمز و راز به نام پاریس است که هویت و زندگی مدرن امروزی، با تحول شهرها، گسترش شهرنشینی و گوناگونی فرهنگی، متغیر و ناپایدار شده. او دیگر قادر به شناخت هویت خویش نیست و فرد در میان جمع گم شده است. جستجوی هویت در این شرایط شبیه آن است که در شن روان رد­ پایی را جستجو می­کنیم، که هر حرکتی رد پای حرکت قبلی را پاک می­کند. دراین مقاله، مولف در ابتدا کوشیده است نشان دهد که چرا یک تصادف معمولی دراین رمان باعث این جستجوی بی­امان برای یافتن هویت می­شود. سپس این عدم امکان دسترسی به هویت خویش، به­ویژه در پاریس، موضوعی است که در این تحقیق، مورد توجه قرار داده­ شده است.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

جوانب و مصادیق اسطوره‌ای در تصادف شبانه اثر پاتریک مودیانو

پاتریک مدیانو، رمان نویس معاصر فرانسوی، بواسطه‌ی آثار اتوبیوگرافیک خود به ویژه تصادف شبانه، روح انسانی را که درگیر وقایع و خاطرات گذشته است، به تصویر می‌کشد. بنابراین حافظه‌ی وی پیش از تولدش شکل می‌گیرد. با پرداختن به مفاهیم جستجو و هویت، نویسنده فقدان پدر و مادر و آسیب‌های دنیایی که در آن زیسته را ارائه می‌کند. در جهان تاریک وی که مبتنی بر کشف ماجراها، وقایع و داستانهای روایت شده است، و از طری...

متن کامل

بررسی اتوبیوگرافی و اتوفیکسیون نزد پاتریک مودیانو از خلال تصادف شبانه و یک شجره نامه

شناخت خود، هدف نهایی قریب به اتفاق فعالیت های بشر است. در حوزه ی ادبیات، خودنگاری که خود ژانرهای متعددی را دربرمی گیرد، اصلی ترین نقش را در این باره بازی می کند. اتوبیوگرافی بعنوان یکی از اساسی ترین فرم های این حوزه، منتهی به فرم جدید اتوفیکسیون در عصر حاضر می گردد. زندگی نویسنده در قالب اتوبیوگرافی، پیش تر از ورای حقایق زندگی روایت می شد. در اتوفیکسیون نویسنده اندکی پا فراتر می گذارد و مرزهای ...

نمود مکان پسامدرن در آثار داستانی پاتریک مودیانو

تخیل ادبی از تصاویر مربوط به فضا و استعاره‌های مکانی بسیار تأثیر گرفته است، اما این تصاویر در طول قرون دچار تحول و دگرگونی شده است و فضا و بازتاب‌های ادبی آن از یک مضمون اسطوره‌ای تا تصویری خیال‌انگیز مدرنیزه شده همواره شیوه زندگی انسان را دنبال می‌کنند. از همین رو، در دوران پسامدرن، دیگر با تصویر یکدست و پیوسته شهر مدرن که حاصل جریان جهانی‌شدن بود، مواجه نیستیم. در واقع، نویسندگان برای به روای...

متن کامل

مقایسه تطبیقی عنصر صحنه در رمان « کوری » ژوزه سارا ماگو و « بیراه » پاتریک مودیانو

صحنه، موقعیت مکانی و زمانی وقوع حوادث داستان است که عمل داستانی بر آن روی می-دهد و علاوه بر موقعیت جغرافیایی و زمان وقوع حوادث، شرایط کلی و عمومی حاکم بر رفتار و عمل شخصیت‌های داستان نیز در آن مؤثر است. « کوری » اثر ژوزه سارا ماگو و « بیراه » نوشتۀ پاتریک مودیانو، وجوه مشترک تأمل‌برانگیزی دارند؛ ازجمله، درونمایۀ فلسفی؛ توجه به بحران‌های بزرگ هویتی و فکری در زندگی انسان معاصر و بهره‌مندی از تمهی...

متن کامل

از رمان-تاریخ تا تفحصی به شیوۀ تاریخِ خُرد (مطالعۀ چند اثر از پاتریک مودیانو)

مشخصۀ بارز بسیاری از آثار پاتریک مودیانو پرداختن به موضوع اشغالِ فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم است. ولی نگارش تاریخ در ادبیات لزوماً به معنیِ نوشتن «رمان تاریخی» نیست. میدان اتوآل، گشتِ شبانه و بولوارهای کمربندی«رمان - تاریخ» هستند و نه رمانِ تاریخی. البته نه به این دلیل که وقایع تاریخی را نقل می‌کنند؛ این رمان‌ها برآنند تا خواننده را به پرسش درباب حقیقتِ تاریخ رسمی وا ‌دارند و غایتی معرفت‌شناختی را د...

متن کامل

بررسی اثر تحریک چند تکیه گاهی بر روی پاسخ لرزه ای پل های ترکه ای

در تحقیق حاضر، پاسخ لرزه‌ای پل‌های ترکه‌ای تحت تحریک چند تکیه‌گاهی بررسی شده است. موج زلزله در هنگام حرکت در مسیر خود دچار تغییراتی می‌شود که عمدتا ناشی از اثر سه اصلی اثر گذر موج، کاهش همبستگی و اثرات خاک است. در سازه‌های طویل، برای مثال پل‌های ترکه‌ای، این تغییرات بسیار مشهود بوده وشاید تحلیل سازه بصورت سنتی و با فرض تحریک یکنواخت تمامی تکیه‌گاه‌ها بصورت همزمان صحیح و محافظه‌کارانه نباشد. از ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید


عنوان ژورنال:
recherches en langue et litterature françaises

جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۷۱-۸۳

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023